תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מתי טיפול רגשי יכול לסייע לילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מתי טיפול רגשי יכול לסייע לילדים / מאת פורטל קשב וריכוז
טיפול רגשי לילדים, בניגוד לטיפולים רגשיים ופסיכולוגיים למבוגרים, איננו מתחיל מיוזמתו של הילד. הגורם המניע של טיפול רגשי בילדים הוא הסביבה הקרובה שלהם, או ליתר דיוק – הורים ואנשי חינוך. טיפול רגשי שאותו יוזמים ההורים נובע מכך שהם מבחינים בבעיה כלשהי, שמתבטאת בהתנהגות אותה הם יכולים לראות. לפעמים מדובר רק בהרגשה שמשהו לא הולך בדיוק כפי שהוא צריך להיות. הפניה לטיפול רגשי שמגיעה מאנשי חינוך, תגיע או מאותן הסיבות שהניעו את ההורים (כלומר סימנים שהילד סובל מבעיה או קושי) או בשל התנהגות בלתי נאותה של הילד שגורמת לקשיים בסביבתו הקרובה, כגון שימוש בהתנהגות אלימה או תוקפנית.

איך לאבחן
בעיות רגשיות יכולות להיות מסוגים רבים וכמוהן גם הטיפולים הרגשיים. למרות מגוון הקשיים הרגשיים, המשותף לכולם הוא אחד – לפני שמתחיל הטיפול בהם, יש לאבן את מצבו של המטופל. גם במקרה שהמטופל הוא ילד, חייב להתבצע תהליך מסודר של אבחון; אולם שלא כמו במקרה של טיפול במבוגרים, האבחון אינו יכול להתבצע באופן ישיר. טיפול במבוגרים מתחיל בסדרה של שאלות, בהצגה עצמית ולעיתים גם על ידי מילוי של שאלונים שונים. כאשר מדובר בילדים, בייחוד ילדים בגילאים צעירים מאוד, שיטות אלה הן בלתי אפשריות או לפחות בלתי יעילות. ילדים קטנים מאוד יתקשו לענות על שאלות ישירות, וילדים גדולים יותר עשויים לחוש שמדובר בבחינה בלתי נעימה, עובדה שתגרום להם להסתגר ולא לשתף פעולה. לכן, כדי לעקוף את הבעיה נוקטים דרך אחרת.

הורים מורים ומשחקים
אבחון מצבו של הילד, לפני התחלת הטיפול, נעשית בעזרת ההורים. ההורים יהיו אלה שיצטרכו לענות על שאלות בדבר התנהגויות שונות של הילד, הדברים שבהם הוא מתקשה, במה הוא מגלה עניין, ומה הסיבה שהביאה אותם לקחת אותו לטיפול. פעמים רבות יבקש המטפל פרטים נוספים מאת גורם חינוכי כגון מורים, גננות, יועצות בית ספר, וכדומה, כדי לקבל תמונה שלמה יותר. ידועים מקרים רבים שבהם התנהגות הילד בבית הספר או בגן, שונה תכלית השינוי לעומת התנהגותו בבית, במקום שבו הוא חש בנוח. את השלמת האבחון נוהגים מטפלים שונים לבצע באמצעות טכניקות נוספות למשל באמצעות משחק. צפייה בילד כאשר הוא משחק, האופן שבו הוא משחק, הבחירה שלו בין משחקים שונים, הבחירה שלו האם לשתף את המטפל וכיצד, יכולה לומר הרבה מאוד על מצבו הנפשי והרגשי.

למה זה טוב

טיפול רגשי נועד לתת מענה לקשיים מסוגים שונים. בין הסוגים ניתן להזכיר:

• חרדות – ילדים עשויים לחוות חרדות מסוגים שונים. פחד להישאר לבד, חשש מזרים, פחד מפני המוות ועוד. לעיתים החרדות מתפתחות בשל חשיפה לאירועים קשים כגון מחלה, מוות, אלימות, אסון. החשיפה יכולה להיות אפילו דרך סיפור שהילד שמע, או צפייה בתוכנית טלוויזיה בעלת תוכן קשה.

• מיומנויות – ישנם ילדים שמתקשים בביצוע פעולות המקובלות בקרב בני גילם. לא משנה אם מדובר בבעיה שנובעת מהפרעה של קשב וריכוז, מבעיה של דיסלקציה, בעיה מוטורית, היפראקטיביות וכן הלאה, אחת ההשלכות של מיומנות לקויה היא הסיכון הגבוה להתפתחות הפרעה רגשית. ללא התייחסות מתאימה, אפילו קושי לא גדול, שניתן להתגבר עליו ולשכוח אותו תוך זמן קצר, עשוי להביא לבעיה רגשית שתלווה את הילד למשך תקופה ארוכה.

• קשיים חברתיים – ילדים רבים סובלים מקושי להשתלב מבחינה חברתית. האפשרות לקחת חלק בפעילויות עם ילדים אחרים, לקיים דיאלוג ולנהוג בכבוד באחרים, איננה מובנת מאליה. קשיים ממין זה שאינם מטופלים, עשויים למנוע מהילד לפתח מיומנויות חברתיות שישמשו אותו במהלך חייו הבוגרים.

 

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז
יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה