תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

נוירופידבק וטיפול בהפרעות קשב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

נוירופידבק וטיפול בהפרעות קשב

בשנים האחרונות רופאים מומחים ואנשי מקצוע רבים ממליצים למבוגרים וילדים אשר סובלים מהפרעות של קשב, ריכוז והיפראקטיביות להיעזר באימוני נוירופידבק. כאן מדובר על שיטה של מיפוי הגלים החשמליים במוח ותרגול אשר מובילה לשינוי בגלי המוח ושיפור בהפרעות התנהגותיות וכן בבעיות בריאותיות שונות, כמו למשל התקפי אפילפסיה. מאמר זה יגולל בפניכם אודות שיטת נוירופידבק וכיצד זו יכולה להשפיע על כל הקשור אל קשב, ריכוז ועוד.

הפרעות קשב וריכוז

הפרעות הקשורות אל קשב וריכוז הן הפרעות אשר מאפיינות אחוזים ניכרים באוכלוסייה, אם מדובר על ילדים או מבוגרים. זוהי הסיבה שכמות המחקרים אודות שיטות טיפול שונות בהפרעות אלו גדלה מדי שנה שחולפת. בשנת 2009 נעשו 15 מחקרים אשר כללו יותר מאלף מאה ילדים אשר סבלו מהפרעות קשב וריכוז. המסקנה של מחקרים אלו הובילה לכך שהמשוב העצבי מהווה את אחד הכלים היעילים ביותר לפתרון בעיות הקשורות אל הפרעה זו. התוצאות של מחקרים אלו הובילו למסקנה כי אימון זה עוזר בשיפור כל הקשור אל היפראקטיביות, אימפולסיביות והפרעות ריכוז. היתרונות של הטיפול העצבי בהשוואה אל הטיפול התרופתי באות לידי ביטוי בכך שהוא לא גורם לתופעות לוואי וזאת בהשוואה אל התרופות וכי ההשפעה של טיפול זה נמשכת שנים לאחר סיומו וזאת בהשוואה אל הפסקת נטילת ריטלין אשר גורמת למצבו של המטופל להידרדר באופן מיידי.

נוירופידבק על פני ריטלין

הורים רבים אשר קוראים אודות אימון נוירופידבק תוהים מדוע הרופאים אינם מאמצים שיטה זו על פני תרופות. רבים אינם יודעים כי שיטת המשוב קיימת כבר מעל לארבעים שנה ולכן מדובר על שיטה מוכרת ובטוחה אשר הוכיחה את יעילותה. הסיבות לכך ששיטה זו אינה השיטה הראשונה והמקובלת בממסד הרפואי בישראל יכולה לנבוע מכמה סיבות:
• הכשרה- אין תהליך הכשרה מוסדר לתחום הנוירופידבק בישראל (כחלק מתואר אקדמאי). לכן, כל מי שמעוניין לעסוק בו חייב לעבור השלמה לאחר סיום הלימודים האקדמאיים שלו. דבר אשר דורש לעיתים השקעה משמעותית הן של זמן והן של כסף.
• ביטוחים- טיפול זה אינו מוכר על ידי חברות הביטוח ולכן מדובר על החרגה. חברות הביטוח אינן מממנות טיפול זה ולכן פעמים רבות אוכלוסיית האנשים אשר סובלים ממצבים של אפילפסיה, דיכאון קליני, קשב וריכוז וחבלות ראש שונות אינן מודעות לקיומו של הטיפול או שאינן יכולות לממן אותו.
• אינטרסים- יש אנשי מקצוע אשר טוענים כי בישראל עדיין לא אימצו שיטה זו כשיטה חלופית לריטלין משום אינטרסים כלכליים שונים. בנוסף, יש כאלו אשר מעלים טענות כי חברות המייצרות את המכשירים הללו מעוניינים בכמות מסוימת של אנשי מקצוע בעלי הכשרה בתחום זה וזאת על מנת להעלות את היקפי המכירות שלו. חשוב לדעת כי אין סימוכין כלשהם לסברות אלו.
• מחקרים מעטים- אנשי הרפואה בארץ טוענים כי 40 שנה אינם מספקים מדד מספק טוב באשר לטיפול וכי מדובר בתחום אשר אינו ממסדי ואין עליו מספיק מחקרים.

לסיכום, תחום הנוירופידבק נחשב לתחום חדש בישראל ונכון להיום רוב האנשים אשר מעוניינים לעבור טיפול זה חייבים לממן אותו מכיסם הפרטי. למרות כל זאת, יש לקחת בחשבון כי התוצאות של ‘אימוני מוח’ אלו מצביעות על שינויים משמעותיים ביותר אצל אנשים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז וזאת ללא כל תופעת לוואי או החדרת כימיקלים תרופתיים לגוף . דבר אשר מוביל לסברה כי שיטה זו תיכנס בשלב כלשהו לטיפולים מסובסדים המוצעים על ידי קופות החולים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה