תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קלינאות תקשורת והטיפול בלקויות דיבור ושפה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קלינאות תקשורת והטיפול בלקויות דיבור ושפה

השפה והדיבור הן מהמיומנויות הבסיסיות ביותר לצורך התנהלות ותקשורת תקינה בין בני אדם. הדיבור והשפה הן למעשה צורך בסיסי, וכשהיכולות הללו לקויות, נפגמות יכולות הביטוי ונפגם גם ערוץ ההתקשרות המרכזי. לעתים ישנן הפרעות תקשורת, שפה ודיבור אשר הינן מולדות ולעתים ההפרעות הללו נרכשות. על מנת לאתר את מוקד הקושי, לטפל ולמנוע עוגמת נפש מיותרת, יש צורך לפנות אל קלינאי תקשורת המתמחה באיתור וטיפול בבעיות הקשורות לשמיעה, שפה ודיבור. קלינאות תקשורת הינו תחום העוסק בהפרעות הנוגעות לתקשורת דיבור ושפה, העשויות להיות מולדות או להופיע בגילאים שונים, כשההפרעות עשויות להיות קשורות לשמיעה, הבנת הנשמע, שפה, דיבור, תקשורת וכדומה. קיים וויכוח בין אנשי המדע בתחום לגבי השאלה האם הדיבור והשפה הן מיומנויות הנרכשות באינטראקציות סביבתיות או שקיימים מנגנונים מולדים, ואולם אין ספק כי התפתחות תקינה של השפה והדיבור הינם חיוניים לרכישת כלים ומיומנויות תקשורת המושלכים על ההיבט הקוגניטיבי וההתנהגותי. חשוב להדגיש כי תסמינים של בלבול שפתיים בקרב ילדים קטנים ופעוטות כמו גמגום, הגייה משובשת או קושי דקדוקי הינם תופעה שגרתית כחלק מהליך התפתחותם, ואולם במידה והשיבושים הללו מתקיימים מעבר לטווח הגיל הנורמטיבי, יש לפנות אל קלינאות התקשורת במטרה לאבחן את הקושי.

קלינאות תקשורת ואבחון שלבי התפתחות השפה על פי גיל
טווח הגילאים שבין גיל שנתיים לגיל חמש הינם השלבים האינטנסיביים ביותר בהיבט של מתווה לקצב שפתי. השלב הראשוני הוא עד גיל שישה חודשים, כשבשלב זה מפיק התינוק מלמולים וצלילים בסיסיים בהתאם לצרכיו ותחושותיו. בגיל שנה בקירוב אמורות להופיע המילים הראשונות עם מודעות למשמעותן. מגיל שנה עד גיל שנתיים בקירוב ישנם שיבושים מילוליים לא מעטים והתופעה הינה תקינה לחלוטין. בטווח הגילאים הזה הפעוט כבר מבין ומשתמש בכמות של עשרות מילים, כשלא פעם ישנו שיבוש בהבנת הרצף או הדיבור, אך מתקיימת כל העת מגמת השתפרות בהגיית המילים. חוקי הדקדוק הראשונים מופיעים בגיל שנתיים בקירוב, כשאוצר המילים שהילד כבר הספיק לרכוש נאמד בכמה מאות מילים. בגיל שנתיים ניתן להבחין כי הילד משתמש בכינויי גוף, מילות שייכות ומושגים הקשורים לכמות ומרחב. שיבושים בדיבור או בשפה עשויים להתרחש עד גילאי שלוש וארבע, כשבשנה החמישית אוצר המילים של הילד נאמד בטווח של כ- 6000 מילים, והוא אמור להיות בעל מסוגלות להרכיב סיפורים. עד גיל שבע ההבעה של הילד מורכבת ממעל ל- 8000 מילים, כשבגיל הזה נרכשים הצלילים וההגאים האחרונים. במידה וקיים עיכוב או שיבוש כלשהו בקצב רכישת המיומנויות הללו ביחס לגיל, מומלץ לפנות אל קלינאות תקשורת על מנת לבחון אם השיבוש או העיכוב בהתפתחות הלשון או השפה הם בטווח הנורמטיבי או שאכן קיים קושי.

קלינאות תקשורת וחשיבות המעקב אחר שלבי ההתפתחות הלשונית והשפתית
שלבי ההתפתחות הללו הם השלבים הסטנדרטיים בהתפתחות, ואולם קצב ההתפתחות משתנה והוא אינדיבידואלי לכל ילד. ישנם ילדים שקצב ההתפתחות שלהם היא איטית או מהירה יותר, בין אם מדובר בהתפתחות השפתית ובין אם זוהי ההתפתחות המוטורית, אך תמיד יש להיות ערניים לגבי שלבי ההתפתחות של הילד, ובמידה ועולות ספקות יש לגשת לאבחון אצל קלינאית תקשורת, כמו לדוגמה במצבים בהם יישנו דפוס של שיבושים לשוניים או התנהגותיים קבוע, אשר אינו סימטרי לגילו של הילד. הפנייה לייעוץ מקצועי בתחום קלינאות התקשורת הינו קריטי עבור בריאותו הנפשית של הילד, כשהלקויות הללו מהוות משקל משמעותי להשלכות העתידיות לגבי התנהלותו החברתית של הילד כמו גם המוטיבציה והביטחון לייצור אינטראקציות. בנוסף, ההשלכות של האיחור השפתי עלול לבוא לידי ביטוי עם הגיעו לכיתה א” כשהלקויות עשויות להשפיע על עיבוד המידע והבנת הנקרא וכל הנובע מכך.

תחום תפקידה של קלינאית התקשורת
כשעולה חשד ללקות כלשהי אצל הילד, מעורבים לרוב אנשי מקצוע מתחומים שונים. התפקיד הכרוך בקלינאות התקשורת משתנה בהתאם לאופי ההפרעה וכך גם דרכי הטיפול. מתוקף תפקידה תסתייע קלינאית התקשורת בשיטות טיפול משתנות ומגוונות ותערב גורמים שונים בהתאם לצרכי המקרה. אף על פי כן, אין זה משנה מה אופי הלקות, תחום קלינאות התקשורת דוגל תמיד בעבודה תוך שיתוף פעולה מוחלט עם ההורים וסביבתו הקרובה של הילד כמו גננות או מורים, במטרה להדריכם כיצד יש להמשיך ולתרגל בסביבות המשתנות בהן הילד מתפקד ולהעניק לו סביבה תומכת. קלינאית התקשורת תתאים את הטיפול בהתאם לאופי הבעיה וגיל הילד, כשהמטרה היא לשבור את מחסום הקשר עם הילד, אם באמצעות משחק ואם באמצעות דרכים יצירתיות אחרות. הקשיים עשויים היות קשיי היגוי נכונים, קשיי שליפה של מילים מוכרות מן הזיכרון, גמגום, לקויות שמיעה או תקשורת, ואולם, שיפור יכולות הביטוי של הילד הינו תנאי הכרחי להתפתחותו התקינה בהיבט השכלי והנפשי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה