תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קליניקת קרת – הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

“כשהרוח בערבי הנחל – הפרעה והרפתקה”

בעשור האחרון ישנה השקעה רבה מצד הדיספלינה הרפואית ועולם המחקר הפסיכולוגי, בניסיון להרחיב את הידע הקיים לגבי הפרעת קשב וריכוז. לפי נתונים של כלכלות מודרניות רבות, “מחיר ההפרעה” הנגזר מליקויי תפקוד בשוק העבודה וצרכיי השקעה של במערכות החינוך והבריאות, מסתמן להיות בעל ערך רב, הכרוך בנזק פיננסי משמעותי לצד פגיעה בתפקוד החברתי-תרבותי בקרב מדינות רבות.

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה התפתחותית והופעתה ניכרת בכל הגילאים ואף לעיתים מאובחנת בגיל הינקות והילדות הצעירה.

הפרעת הקשב והריכוז מוערכת באוכלוסיית הילדים בין 5%-10% ובכך מדורגת כהפרעה הפסיכיאטרית השכיחה ביותר בקרב ילדים. למרות הופעתה כבר בגיל הילדות, הפרעת קשב וריכוז איננה נעלמת עם הגיל, בשונה מהפרעות התפתחותיות אחרות. עם-זאת, נמצא כי הופעותיה ההתנהגותיות משתנות לאורך ההתפתחות.

ברמה הנוירולוגית, ההפרעה מקושרת בעיקר עם פגיעה באונות הפרה-פרונטאליות, הקשורות לרוב בתפקודים ניהוליים, תיווך בין משימות, זיכרון לטווח קצר וכד’. ברוב המחקרים שנעשו בתחום, לא נמצא קשר שלילי בין אינטליגנציה ובין הפרעת קשב וריכוז. נהפוך הוא – במספר מחקרים שנעשו בעבר נמצאה נטייה לרמת אינטליגנציה גבוהה במיוחד בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. אותם חוקרים זיהו כי מדובר לא פעם בילדים אינטליגנטיים באופן משמעותי מהממוצע, אך כאלו המאופיינים בקושי לביטוי היכולת הקוגניטיבית, מהכוח אל הפועל.

חלקו של המרכיב הגנטי בהפרעה משמעותי ומוערך ב-80% ביחסי סביבה-גנטיקה (על-פי נתוני ה-APA). עם זאת, נמצא ששימוש בכלים טיפולים העונים על הקשיים הייחודיים המאפיינים את הילד-האינדיבידואל, עשויים לייצר שינוי מהותי וקבוע. זאת על בסיס העובדה שילדים כאינדיווידואליים = צרכים שונים = מסלולי טיפול שונים ומגוונים. מכאן כי טיפולים מותאמים עשויים למתן את ביטוי הסימפטומים, לעלות באופן משמעותי את רמת התפקוד הקוגניטיבית ולהטיב את תחושת יכולות העצמי של הילד.

תסמיניה המרכזיים של ההפרעה, כוללים מרכיבים וסימפטומים להתנהגות אימפולסיבית, היפראקטיבית (לעיתים ללא מרכיב היפראקטיבי), עם מרכיבי מוסחות ונטייה ל-“הרפתקאות מסוכנות” וחוסר בדחיית סיפוקים. פעמים רבות, ילדים וילדות הסובלים מן ההפרעה נוטים להצטייר כבעלי “התנהגות פרועה” וחסרת “מענה למרות” אך גם “עצלנית” באותה הסירה. במערכת החינוך המוקדמת, ילדים הסובלים מהפרעת קשב נוטים להציב אתגר רב בפני צוות בית-הספר, בשל הנטייה להפריע במהלך השיעורים, הימנעות מהתמודדות עם תהליך הלמידה. בקרב בנים, ישנה אף נטייה בולטת להיגרר לקטטות ומריבות, אשר מחמירות את התפקוד הכיתתי של הלוקה בהפרעה.

לעיתים רבות הפרעת קשב וריכוז איננה “מגיחה” או מתפתחת לבדה. מאפייני האימפולסיביות, המוסחות והיפראקטיביות נלווית, מקשים לעיתים רבות על תהליך רכישת השפה בקרב ילדים (Language Acquisition), ומכאן באופן מקבילי עשויה להתפתח הפרעת למידה שפתית. ברבות הפעמים מדובר בהפרעת שפה בחומרה נמוכה, כדוגמת דיסלקציה (המתבטאת בקריאה/או שמיעה פונולוגית)/ דיסלקציה (הפרעה בכתיבת שפה) לקסלית ו-“שטחית”. עם זאת, בפעמים אחרות נלוות להפרעת הקשב בקרב ילדים ונוער ביטוייה של הפרעת חרדה מוכללת (GAD/ Overanxious disorder) או ספציפית, אשר לעיתים רבות אף עומדת כ-“בסיס” או כמקור להפרעת הקשב.

למרות מרכיביה השליליים, ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז הינם בעלי מוטיבציה ואנרגטיות רבה בתחומים מסוימים – הנוגעת להתעניינותם הסלקטיבית. כמו-כן, ילדים וילדות מאובחנים בהפרעה, נוטים להציג חשיבה יצירתית וקריאטיבית המאפשרת התמודדות עם “גירויים חדשים” בצורה אופטימאלית, המאפשרת פתרונות למשימות שונות והתמודדות במצבי לחץ. מעבר לכך, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מצטיירים לרוב כבעלי כושר הומוריסטי ושנינות, אשר לרבות נתפס לאורך זמן כמידה של “ליצנות” וחוסר רצינות מצד הסביבה הקרובה.

למעשה ובהתייחס לגירויים “נבחרים”, ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז ניכרים ביכולת ריכוז וקשב לגירויי בודד באופן איכותי, כאשר הוא מהווה “גירוי” תואם את תחומי עינינו של הילד.
מכאן כי ההפרעה עשויה להיתפס בידי הילד כחוויה קשה, בעיקר מצד הסביבה, אך מאידך באופן מסקרן, מושך ומלא תאווה – בכל הזדמנות לצאת “להרפתקה חדשה”.

היחידה לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וחרדה לילדים ונוער

במכון קרת אשר מושבו בתל-אביב, תמצאו את היחידה לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וחרדה, אשר מספקת מענה רחב דרך: אבחנת לקות קשב וריכוז והפרעות חרדה, המלצות להתאמה לימודית, ייעוץ תרופתי וטיפול בעבור ילידם ונוער. היחידה במכון הינה תחת הנהלתו של דר’ מיכאל ינקו, פסיכיאטר מומחה לילד והמתבגר, אשר תחת אמתחתו ניסיון רב כרופא ביחידת הילדים והנוער במרכז לבריאות הנפש תל אביב – יפו, לצד ייעוץ פסיכיאטרי שוטף לבתי הספר והשירות הפסיכולוגי החינוכי בעיר חולון.

בבחינת אבחון לקויות קשב בעבור ילדים ונוער, לצד התהליך האבחוני המלווה בפסיכולוג ורופא, אנו עורכים אבחון ממוחשב בשיטת ה- BRC. כמו-כן, היחידה מספקת מגוון טיפולים להפרעת קשב וריכוז והפרעות חרדה (כדוגמת: טיפול פסיכולוגי, CBT, NLP, דמיון מודרך וייעוץ תרופתי). לצד אבחנת לקות קשב וריכוז, במכון נערכים אבחונים נוירו-דידקטים, העוסקים באבחנת לקויות רכישה וביטוי שפה והיבטים קוגניטיביים-דידקטיים ומרחביים, לצורך אפיון “תהליך הלמידה” של המאובחן.

ה-BRC הינו אבחון ממוחשב לתפקודי הקשב והריכוז ונמצא בחזית הטכנולוגית של הפרעות קשב בקרב אבחונים נוירו- קוגניטיביים. אבחון זה נבדק בעבר ונמצא כבעל תקפות ומהימנות גבוהים, והוא מצוי בשימוש בארה”ב, אירופה ואוסטרליה. ומאושר על ידי רשויות הבריאות של מדינות אלה. האבחון בודק את תפקודו של המאובחן במספר תחומים קוגניטיביים, ביניהם זיכרון מרחבי-חזותי, קשב מתמשך, הסטת קשב, ביצוע במטלות סנסו- מוטוריות, מטלות מילוליות ופונקציות ניהוליות.

תהליך:

1. בפגישה הראשונה באמצעות האבחון, מתקבל פרופיל ממוחשב הממפה את נקודות החוזק והקשיים של המאובחן. על בסיס פרופיל זה ניתן לבנות את תכנית הטיפול המתאימה.

מה קיבלנו?
2. לאחר ניתוח תוצאות האבחון נקבעת פגישה עם המאובחן ומשפחתו, בה נמסרות להם תוצאות האבחון, לצד הסבר מפורט בנוגע לתוצאות, בצוותא עם הפסיכולוג המאבחן.

מה ניתן לעשות בהמשך?
3.בפגישה השלישית והמסכמת ניתנות ההמלצות לטיפול והתאמות תפקודיות נגזרות (בדרך-כלל ברמה הדידקטית-חברתית). המלצות אלו כוללות מתן התאמות לימודיות, ייעוץ תרופתי (במידת הצורך וההסכמה המשותפת), המלצות לטיפול באסטרטגיות למידה, טיפול פסיכולוגי או טיפולים אלטרנטיביים (CBT, דמיון מודרך ו-NLP). בצוות “קרת” אנו רואים באבחון המקיף כלי יעיל ומשמעותי בסיוע בדרך להתמודדות והתגברות על הקשיים הרבים, אשר מציבה הפרעת הקשב והריכוז במסעם של ילדים ונוער בנבכי “עולם הלמידה”.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה