תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קשב וריכוז – גליה רוקח

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קשב וריכוז
הפרעת הקשב והריכוז זו הפרעה נוירולוגית התנהגותית וכרונית. אלו בעלי ההפרעה מפגינים התנהגויות אנושיות שמפריעות לו בהתנהלות היומיומית במגוון תחומים . הפרט מתקשה לווסת את ההתנהגות שלו ובעיקר מתקשה לשמר את הקשב הנדרש על מנת להתמודד עם מטלה מסוימת התואמת את גילו ואת שלב התפתחותו.
ההפרעה לא ניתנת לריפוי וטיפול אך בהחלט ניתן לנהל אותה ביעילות ולתת מענה לחלק מהקשיים עמם מתמודד הפרט.
הדרך היעילה ביותר להתמודד עם קיומה של ההפרעה היא בעזרת התערבות רב מערכתית ורב תחומית המשלבת כל אחד מהטיפולים וההתערבויות הבאות, בהתאם לצורך של הפרט. גישה רבת פנים שכזו יכולה לכלול: טיפול תרופתי, טיפול התנהגותי פסיכולוגי, וטיפול חברתי חינוכי. כמו כן, כל המערכות החיים של הילד צריכות לעבוד בשיתוף פעולה ולשלב כוחות על מנת לעזור לפרט כמה שיותר.שיתוף הפעולה יהיה בין ההורים, מערכת הבית ספרית ומורים פרטיים, המערכת הפרה רפואית והמערכת הרפואית. רשת תקשורת משותפת ועבודה של כל הנ”ל יניבו תוצאות טובות ורחבות יותר. על הטיפול להתמקד במתן עזרה לפרט שיאפשר לו לתפקד בצורה המקסימאלית שהוא מסוגל לה בבית, בבית הספר ובחברה.
רצוי להגדיר, בשיתוף עם הילד, את התוצאות והיעדים אותם רוצים להשיג, למשל מערכות היחסים המשפחתיות והחברתיות, שיפור בלימודים, עצמאות בהתארגנות, הערכה עצמית משופרת, מיעוט בהתנהגויות המפריעות וכיו. על הטיפול המשולב למצוא אסטרטגיות שינצלו את נקודות החוזקה של הפרט, ישפרו את הביטחון העצמי ויחזקו את היכולת להתמודד עם קשיים.

מה אפשר לעשות כדי להקל עליהם:
• עקביות – העקביות של סדר יום קבוע, תהליכים קבועים מאוד חשובה כיוון שסדר עקביות מאוד מאפיין את ההפרעה הזו והיא אחת הסיבות למה הפרט עם ההפרעה לא מבצע משימה
• אמונה – חשוב להאמין בהם וביכולותיהם , על אף כל הקשיים שהם מציגים. חשוב שידעו שמצפים מהם וחשוב שהציפיות תהיינה תואמות את המסוגלות וטיפה מעבר.
• גישה חיובית ואופטימיות ונטולת ביקורת, עד כמה שניתן.
• לשנות ולשפר אסטרטגיות וטכניקות שעבדו איתם וזאת על מנת לשמר את רמת העניין והמוטיבציה
• היו מדויקים בהוראות – אמרו מה כן לעשות, לא מה לא לעשות.. הוראות מפורשות וברורות יתרמו להבנה
• שימרו על ערוצי תקשורת פתוחים עם הילד ועם כל הצוות המטפל בו והמתמודד עמו, יחד יותר קל למצוא את הפתרונות הנכונים עבורו.
• לא לשכוח להשקיע זמן ומאמץ בהנאה, גם להנות יחד ובפעילויות שהם מצליחים לבטא את עצמם ללא מגבלות קיום ההפרעה.
• טפחו וחזקו את הערוצים והתחומים בהם הם חזקים
• התנהגויותיכם ותגובותיכם הם בשליטתכם, עבדו על כך שיהיו אלו תגובות והתנהגויות מתאימות

הפרעת הקשב והלימודים…
ברור כי קיומה של הפרעת הקשב והקושי לשמור על רמות ערנות וריכוז לאורך זמן מהוות גורם מפריע בבואו של הילד להתמודד עם מערכת החינוך. כמו כן, ההסחיות הרבה שעמה מתמודד מקשה עליו עוד יותר את ההתמודדות עם הכיתה עמוסת הגירויים.
חשוב מאוד לנסות ולייצר אסטרטגיות הוראה מעניינות ומסקרנות, שעובדות על מספר חושים ולא רק על חוש אחד, וזאת על מנת לגייס את הילד באופן מלא.
כמו כן, חשוב שהציפיות מהם תהיינה ברורות להם וכן המבנה של השיעור, של העבודה, של המבחן וכיו. שידעו למה לצפות ולמה להכין את עצמם וכך לא יהיו מופתעים מגירוי חדש.
שיעורי הבית עבור ילדים אלו מהווים טרדה ומקור לחץ עיקרי בהתנהלות הביתית.. לעיתים כל הבית נדרש להתגייס לשם הכנת שיעורי הבית – צריך שקט סביבתי, לעיתים כל הבית מבטל פעילות זו או אחרת ובמידה ואפשר להמעיט בכמות שיעורי הבית,. כן ייטב.

אילו קשיים לימודיים קשורים לקושי הקשבי?
קריאה – מאבדים את מיקום הקריאה, מתקשים לשמור על מיקוד בעת טקסט של הבנת הנקרא או טקסט באופן כללי, מתקשים לשמר את כל המידע בזיכרון העבודה ושוכחים הרבה ממה שקראו, אלו מובילים להבנה חסרה ו/או לקויה.
כתיבה – מאוד מתקשים בהיערכות למטלת כתיבה, מתקדים להתארגן לקראת הכתיבה ולהכין מבע כזה שיאפשר לקורא לעקוב אחר חוט מחשבה אחד, שכן הכותב בכל ההפרעה כתב כשברשותו מספר חוטי מחשבה בו זמנית. כתיב שגוי, שגיאות כתיב בעקבות חשיבה מהירה יותר מקצב הכתיבה ואז נוצר מצב בו “מילים ואותיות קופצות”.
מתמטיקה – שגיאות חישוביות כתוצאה מחוסר שימת לב וקשב לסימנים החשבוניים, קושי בפתרון בעיות עקב הקושי לשמר מידע בזיכרון העבודה כתולדה מכך שהם נעדרים קשב וריכוז. הקושי בעבודה תקינה לפי פרוצדורות והצורך לעקוב אחר פרוצדורות מתמטיות מביאות לשגיאות חישוב רבות.
קצב – באופן כללי הקצב יכול להיות איטי יותר או מהיר מאוד. קצב איטי שמקשה עליהם עוד יותר עם המידע שבזיכרון העבודה, הקצב המהיר מהווה זרז לטעויות של פזיזות.

הוראה מתקנת מותאמת לילדים בעלי הפרעת קשב צריכה להיות מעניינת, עוסקת בתחומי העניין האישיים שלהם כך שתצליח לגייס אותם לעבודה.. על כך נתעכב בהמשך..

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה