תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

שיטת בן דור – הרקע לפיתוח והמהות שלה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת על פי שיטת בן דור – חידוש מרענן בתחום החינוך המיוחד

שיטת בן דור – הרקע לפיתוח והמהות שלה

שיטת בן דור פותחה על ידי שלום בן דור, שהינו מורה לחינוך מיוחד. במהלך שנות לימודיו הארוכות, בן דור רכש ניסיון והשכלה במגוון תחומים נוספים מלבד חינוך. ראשית הוא רכש תואר ראשון בביולוגיה והוראת המדעים ותואר בחינוך מיוחד בסמינר מיוחד. מלבד ההשכלה המגוונת שלו בתחום החינוכי, הוא עבר השתלמויות רבות הכוללות שליטה בגוף, כגון הכשרה בתור מורה מוסמך בשיטת פלדנקריז (מכון ווינגייט), איקידו ושיטות תנועה נוספות רבות שהיוו בסופו של דבר את הבסיס לפיתוח השיטה הייחודית שלו.

שיטת בן דור נולדה מתוך ההבנה שהאדם הינה מכונה הוליסטית שבה כל האיברים וכל המנגנונים קשורים זה בזה. כל פעולה מבוצעת על ידי שיתוף פעולה בין מספר גורמים. לפיכך, יצירת שיתוף פעולה יותר הדוק, מותאם וחזק הן מבחינה פיזית והן קוגניטיבית – יאפשרו לרכוש חומר לימודי גם לילדים עם ליקויי למידה חמורים מאוד.

הוראה מתקנת ומהותה

הוראה מתקנת זוהי שיטת לימודית אלטרנטיבית לזו המקובלת בבתי הספר כיום. הוראה זו כוללת מגוון רחב של שיטות לימודיות שונות המותאמות באופן אישי ואינדיווידואלי לכל תלמיד שהמאפיינים הקוגניטיביים שלו מונעים ממנו לשלוט בחומר דרך שיטות ההוראה המקובלות. המטרה הראשונית של הוראה מתקנת הינה קודם כל להיות מותאמת לצרכים הבסיסיים של התלמיד ורק לאחר מכן להוות את הכלי האוניברסאלי לרכישת חומר לימודי.

השם “הוראה מתקנת” הופיע משום שפעמים רבות, חזרה הולכת ונשנית של שיטות ההוראה המקובלות בבתי ספר רגילים גרמו לילד להסתגר בתוך עצמו, לאבד ביטחון עצמי ומוטיבציה ללמוד. לכן, השלב הראשון של כל שיטת הוראה מתקנת הינה לנטרל את ההשפעה המזיקה שהייתה בדיעבד לשיטת ההוראה הרגילה והמקובלת בבתי הספר.

כיום, מומחים רבים מודעים לחשיבות של הוראה מתקנת, בין אם מדובר בין תלמידי חינוך מיוחד, או תלמידים הסובלים מליקויי למידה שגרמו להם לפגר בחומר הנלמד בבית הספר. ככל שהוראה מתקנת ניתנת לילדים אלה מוקדם יותר, כך עולים הסיכויים שלהם להצליח בלימודים חרף הפתיחה הלא מוצלחת.

הוראה מתקנת של שיטת בן דור – ההצלחה ברורה לעין

שיטת בן דור הינה דוגמא מצוינת עבור הוראה מתקנת איכותית שלא באה לבקר או להקשות על הילד, אלא מספקת לו שיטת לימודים שונה לגמרי ממה שהוא הכיר. פעמים רבות נדרש זמן רב ושיעורים רבים על מנת לעזור לילדים לקבל ולהבין את שיטת הלימודים החדש, אך מדובר במאמצים שמשתלמים מהר מאוד. ברגע שהילדים מבינים את הקשר בין האיברים השונים ופועלים על מנת לתאם בצורה יעילה יותר את שיתוף הפעולה בין איברים אלה, הביצועים הלימודיים שלהם עולים מהר מאוד. בעזרת שיטת בן דור ניתן לשפר הישגים של הילדים הבעייתיים ביותר. שיטה זו נועדה להיות מותאמת לכל תלמיד באופן אינדיווידואלי, אך בו-זמנית להיות מבוססת על עקרונות מסוימים שמאפשרים את ההצלחה הגדולה עבור ילדים אלה. שיטת בן דור עתידה להיות אחת הדרכים למנוע את הבידוד והכישלון של ילדים החווים לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז.

נכתב ע”י: מערכת “קשב וריכוז”

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה