תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

שיטת טומטיס – דיסלקציה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שיטת “טומטיס” הינה שיטה עולמית, המתבססת על יכולות ההקשבה של האוזן. השיטה משפרת יכולות, מתקנת הפרעות ומביאה לאיזון מערכתי בתפקוד האדם- על פי גירויים צליליים שמערכת השמיעה קולטת. שיטת טומטיס פותחה ע”י ד”ר אלפרד טומטיס.

ד”ר אלפרד טומטיס (1920-2001) היה מבין הרופאים הבכירים בצרפת, אשר חקר ועשה רבות לפיתוח הרפואה המודרנית. ד”ר טומטיס היה רופא אף אוזן גרון במקצועו הרפואי ומבין המומחים העולמיים לפסיכולוגיה ולמידה. במהלך המחקרים הרבים שביצע, הוא חקר את הקשר המורכב שבין מערכות השמיעה- המוח והתקשורת. הוא יחס חשיבות מכרעת לתפקוד מערכת השמיעה והאוזן הפיזיולוגית. כחלק מתגליות רבות אותן גילה, הוא גילה את “אפקט טומטיס”- אשר זכה להכרה עולמית וגם לפרס יוקרתי מהאקדמיה הצרפתית למדע ורפואה.

לאחר שנות מחקר רבות בתחום, פותחה תיאוריה מקיפה ואיכותית ובעקבותיה- טכנולוגיה ייחודית לאבחון וטיפול המסתמכת על בעיות הקשבה ותקשורת.

אנג’לה נאי-גולדנברג ודבי קליגר הן קלינאיות תקשורת ותיקות, אשר הכירו את השיטה במהלך שנות העשייה. הן היו החלוצות בהבאתה של השיטה לישראל והקימו מכון מיוחד לאבחון וטיפול על בסיס השיטה. כיום הטיפולים מבוצעים בקליניקות פרטיות שהן הקימו.

שיטה טומטיס צברה רקורד רב והומלצה ע”י מטפלים רבים מרחבי העולם. כעת, לאחר הצלחה עולמית, תוכלו להכיר את השיטה ואת היתרונות שלה כאן בישראל.

שיטת טומטיס פותחה ונקראה על שמו של ד”ר אלפרד טומטיס (1920-2001) אשר היה רופא אף אוזן וגרון צרפתי. ד”ר טומטיס היה מומחה עולמי לפסיכולוגיה ולמידה. במחקריו, הוא יחס חשיבות רבה לתפקיד מערכת השמיעה והאוזן. הוא חקר את הקשרים המורכבים שבין האוזן- המוח- תקשורת. לאחר מחקריו הרבים, הוא הביא לתגליות רבות וביניהן- “אפקט טומטיס”- אשר זיכו אותו בפרס יוקרתי מטעם האקדמיה הצרפתית למדע ורפואה בשנת 1957. לאחר שנות מחקר רבות הוא פיתח תאוריה מפורטת ומקיפה, תוך המצאה וביסוס של טכנולוגיה ייחודית לטיפול בבעיות הקשבה ותקשורת. שיטת טומטיס הפכה לשיטה מצליחה והתפרסמה במדינות רבות. כעת, ניתן ליהנות מיתרונותיה של שיטה זו בישראל.

שיטת טומטיס מתאימה לטיפול במגוון תופעות, בעיות וקשיים שקשורים למערכות שמיעה- מוח- תקשורת. השיטה מתאימה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, הפרעות תקשורת ועוד. במאמר זה נעסוק בטיפול בלקות למידה- דיסלקציה.

תלמידים רבים ברחבי ישראל מתמודדים עם לקות למידה זו. רבים מהם שמעו את המשפט המדכא- “אתה יודע לקרוא, אתה פשוט צריך להתאמן/להתאמץ/לנסות יותר חזק”. ניתן לאבחן ולטפל בלקות זו ולשפר את יכולות הלמידה לרמה הגבוהה ביותר.

הדיסלקציה היא לקות למידה מולדת, אשר מלווה את הלוקים בה לאורך כל חייהם. הלוקים בלקות זו, יקראו פחות טוב ביחס לשאר בני גילם, בני מינם- על אף נתונים דומים של רמת אינטליגנציה, השכלה ושיטת הוראת קריאה. לרוב, הלקות מופיעה בדרגות קושי שונות והיא שכיחה יותר אצל אוכלוסיית הבנים.

האדם הלוקה נידרש להתאמן על קריאה, להתמודד עם הקושי באופן ישיר ולהתמיד. לרוב, התרגול מעייף מאוד, מסתכל רבים ומביאה לתחושות של כישלון, לחץ מתח ועוד. המוטיבציה נפגעת ויורדת מהר ומביאה לנסיגה בתהליך ההתמודדות. תלמיד שכבר חווה תהליך קשה זה, יתכן ויגיד את המשפט הבא: “אני שונא לקרוא”- ובצדק, קשה מידיי, מתסכל והופך משימה פשוטה לכאורה למסורבלת ומורכבת.

בשיטת טומטיס, המאבחנים המוסמכים בונים תשתית קריאה נכונה, מסגרת רגועה וטובה ללימוד- כמובן תוך התמודדות עם הקושי של קריאה. הטיפול נעשה על בסיס גירוי צלילי המאמן את מערכת השמיעה, מגרה את המוח לכדי מצב של שכלול איכויות ההקשבה. המוח מתאמן “בעצמו” ובונה עולם אישי ורגוע- של קריאה נכונה ואישית.

רבים מהלוקים בדיסלקציה מאובחנים כבעלי שמיעה תקינה אך בעלי יכולות הקשבה לקויות. יכולת ההקשבה היא יכולת בסיסית אשר היא חלק מהתנאים הבסיסיים לפיתוח שפה, דיבור, תקשורת ויכולות קריאה וכתיבה תקינות. יכולת ההקשבה מבוססת על תהליך עיבוד שמעתי תקין של המוח, לצד שליטה נכונה בגוף.

הקשר המיוחד בין קריאה לעיבוד שמעתי הודגם במחקרים מדעיים רבים. האותיות וסימני הפיסוק בשפה מייצגים צלילים. התהליך דורש מהאדם “תרגום סימולטני” עצמי של סימני גרפיים- לצלילים, במהירות טובה המאפשרת הבנה. לכן, ישנה חשיבות מכרעת בשיפור הקשר שבין עיבוד שמעתי תקין לתהליך הקריאה.

קשר מורכב נוסף, אשר בו מתמקדת שיטת טומטיס הוא קשר מיומנות קריאה ותאום עין-אוזן. עין האדם מקושרת למערכת האוזן הפנימית. מערכת קשר זו אחראית על תפקוד שיווי משקל, התמצאות מרחבית, מוטוריקה, קואורדינציה, קצב, רצף וויסות תנועה. הקריאה היא תהליך פשוט לכאורה אך מורכב- בשל תהליך שיתוף פעולה בין העין והאוזן. העין רואה את האות והאוזן אחראית להפכה לביטוי צלילי-שמעתי. המערכת עובדת בצורה מחזורית ובמידה והיא אינה עובדת בצורה רציפה ותקינה- נוכל לראות סימפטומים לבעיה. האותיות יכולות “להתהפך”, המילים קופצות וזזות, ישנו קושי רב בשמירה על שורה ומילה ועוד תופעות.

בעקבות כל אלו, אי אפשר להיות מופתעים מכך שבעלי דיסלקציה שונאים לקרוא, על אף שהצליחו לרכוש את יסודות הקריאה הבסיסיים. קריאות העידוד השכיחות של אנשי החינוך כגון “תנסה- אתה יודע לקרוא”- לא עוזרות, פוגעות ומחמירות לפעמים את החרדה מהאתגר.

שיטת טומטיס משפרת את יכולות הקליטה והעיבוד השמעתי, משפרת את מערכת התאום בין העין והאוזן וקובעת את אוזן ימין כדומיננטית (אוזן ימין יעילה יותר לעיבוד מידע שפתי- נתון מדעי).

דבי ואנג’לה הן מטפלות ותיקות בשיטת טומטיס. בתחילה, השיטה התבססה על מערכת טכנולוגית ייחודית שפותחה כחלק מהשיטה. המערכת הייתה נייחת ועל כן- דבי ואנג’לה הקימו את “חברת מקשבת בע”מ”- אשר פעלה במכון מתקדם בכפר סבא. לאחר שכלול השיטה, פותחה אותה מערכת ייחודית ומתקדמת- גם בגרסה ניידת. לכן, שתי קלינאיות התקשורת, אשר הוסמכו בשיטה בקורס מיוחד בפריז, החליטו להקים קליניקות פרטיות ואיכותיות. הקליניקות שוכנות בגבעתיים ובאלקנה.

תלמידים רבים, ילדים ובוגרים מגיעים לבצע אבחון מתקדם ולקבל טיפול מהנה, מיוחד, איכותי ולא  פחות- כייפי. אתם מוזמנים להגיע לקליניקות וליהנות משיטה שעזרה בהצלחה לרבים מהלוקים בדיסלקציה- ברחבי העולם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה