תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

תקשיבו רגע: מהן הפרעות קשב וריכוז?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז (המוכרות גם בשם נוסף: הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות) הן הפרעות שמקורן בהתפתחות מערכת העצבים המרכזית. התסמינים המרכזיים של הפרעות קשב וריכוז הם בעיות קשיי קשב וריכוז כמו גם אימפולסיביות והיפראקטיביות. באנגלית מכונות הפרעות קשב וריכוז ADHD.

הפרעות קשב וריכוז הן תופעה שכיחה שמלווה את האדם לאורך כל חייו – מילדות ועד בגרות. הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים עשויות לגרום לקשיים בתפקוד היומיומי בעבודה. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים גורמות לקשיים בתפקוד הלימודי (אך גם בתפקוד החברתי, בעיקר בשל חוסר הבנה של הסביבה לגבי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים).  

הפרעות קשב וריכוז באות לידי ביטוי בכל תחומי החיים ולא רק בלימודים או בעבודה. הפרעות קשב וריכוז עלולות להפריע גם ביחסים בין אישיים ובתחומים כמו הורות או חיי נישואים. חשוב לדעת: הפרעות קשב וריכוז אינן מוגדרות כלקות למידה, משום שלא תמיד הפרעות קשב וריכוז יבואו לידי ביטוי דווקא בתחום הלימודי-אקדמי.

 לא לילדים בלבד

הפרעות קשב וריכוז מלוות פעמים רבות בתחלואה נלווית ובשל כך, במסגרת תהליך אבחון הפרעות קשב וריכוז, נעשה איתור או שלילה של מקורות נוספים שעשויים לגרום לתסמינים. הפרעות קשב וריכוז נפוצות מאוד בקרב האוכלוסייה הכללית ומופיעות בכל שכבות האוכלוסייה – ללא קשר לרמת האינטליגנציה או לשכבת הגיל (כאמור, הפרעות קשב וריכוז לא נעלמות בחייו הבוגרים של האדם). יחד עם זאת, הפרעות קשב וריכוז הן הלקות הנוירולוגית הנפוצה ביותר בקרב ילדים כשנתון מעניין הוא שיותר בנים מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז לעומת בנות.

 

הפרעות קשב וריכוז מתפתחות לאורך הזמן ואינן נותרות סטטיות; ביטוייהן של הפרעות קשב וריכוז מגוונים והם קשורים לסביבה בה נמצא האדם הסובל מהן כמו גם לתכונותיו האישיות.

עד לפני עשור, הפרעות קשב וריכוז נחשבו לבעיה של ילדים בלבד. מסיבה זו, מבוגרים רבים לא עברו אבחון הפרעות קשב וריכוז והם אינם מודעים לבעיה ממנה הם סובלים; פעמים רבות, אנשים שלוקים בבעיות קשב וריכוז ושהפרעת הקשב והריכוז שלהם לא אובחנה בגיל צעיר, מפתחים דרכים להתמודד עם ההפרעה כך שסימניה יורגשו פחות. כך, מבוגרים שלקו בהפרעות קשב וריכוז בגיל צעיר ולא אובחנו, יחושו – פעמים רבות – שהצליחו להתגבר עליה, אף על פי שאין זה המצב באמת. כיום, המודעות לגבי בעיות קשב וריכוז גדולה וכך יותר ויותר מבוגרים ניגשים לאבחון בעיית קשב וריכוז ונהנים מטיפול שמשפר את איכות חייהם לאין שעור.

 יש פתרון עבור הפרעות קשב וריכוז

בעיות קשב וריכוז הן אמנם עניין מולד, אך כיום ניתן להם מענה בשלל דרכים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא דרך מצוינת להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז, אך עבור אלה המעוניינים בכך, ניתן להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז גם באמצעים תרופתיים. כך או כך, אבחון של הפרעות ריכוז – כמו גם אבחון הפרעת קשב – עשוי לשפר את איכות חיי הסובלים מהפרעות אלה בעשרות מונים ולכן, אם אתם חשים שאתם או ילדיכם סובלים מבעיות קשב וריכוז, אל תהססו ופנו לאבחון וטיפול עוד היום.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה