תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אימון קשב או ריטלין? הסיפור של ש. מהזוית המקצועית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

להלן תיאור מקרה של נערה אשר אובחנה כסובלת מהפרעת קשב, עברה אימון קשבי של 16 פגישות והגיעה לתפקוד קשבי בתחום הנורמה ומעל לביצועיה המקוריים תחת השפעת ריטלין וכן להפחתה משמעותית בתסמינים ההתנהגותיים שהביאו לצורך בטיפול.

הרקע

ש. בת ה- 15אובחנה בעקבות פנייה של המחנכת שלה. ש. היא ילדה מחוננת עם הישגים לא עקביים בלימודים ועם תסמינים התנהגותיים אופייניים להפרעת קשב.

תהליך האבחון

ש. עברה מבחן קשב שבו נבדק התפקוד של ארבע תתי-מערכות הקשב: קשב מתמשך, קשב ניהולי, הפניית קשב וקשב סלקטיבי. תוצאות המבחן הראו תפקוד מאד נמוך ביחס לנורמה של גילה בקשב המתמשך. במהלך האבחון ניכר היה כי ש. מאד סובלת וחשה קושי רב לבצע את המטלות הנדרשות. היא רצתה להפסיק את האבחון מספר פעמים והפגינה תנועתיות רבה של הגוף, הרגליים והראש. ש. עברה גם הערכה ע”י נוירולוגית מומחית אשר קבעה כי היא סובלת מהפרעת קשב והמליצה על טיפול תרופתי בריטלין.

ש. עברה אבחון נוסף של ארבע פונקציות הקשב, הפעם תחת השפעת ריטלין. האבחון הראה תוצאות בתחום הנורמה של בני גילה ועבר בקלות יחסית ועם הרבה פחות תנועתיות.

ש. לא אהבה כלל את הרעיון של שימוש מתמשך בריטלין ובחרה לבצע אימון קשבי בניסיון להימנע מהשימוש בריטלין אם תוכל. האימון הקשבי שלה נמשך 16 פגישות בנות כשעה בתדירות של כפעמיים בשבוע, סה”כ של 8 שבועות. האימון התבצע באמצעות תוכנת מחשב שפותחה במיוחד ע”י נוירו פסיכולוגיים בכירים מאוניברסיטת ת”א (פרופ’ לילך שלו ופרופ’ יהושוע צאל) כדי לאמן את ארבע תתי מערכת הקשב באופן ממוקד.

מהלך האימון הקשבי

האימון לא היה קל עבור ש. ופעם אף הפסיקה פגישה אחת באמצע מתוך תסכול עמוק. למרות הקושי, היא התמידה והשלימה את כל מטלות האימון ב-16 פגישות מלאות. בתחילת האימון התקשתה מאוד לשלוט בתנועותיה ובצעה טעויות רבות מחוסר יכולת לתאם בין ידיה לבין מוחה. עם התקדמות האימון, למדה לשלוט בתנועות, לעבור למצב קשוב ולהשתפר במטלות שנעשו ארוכות יותר וקשות יותר. בהדרגה גם פחתה התנועתיות שלה, היא נזקקה פחות להפסקות בין המטלות עד שבאימונים האחרונים היא בצעה את המטלות בזו אחר זו ברצף. במקביל, תוצאות האימון הראו על שיפור ניכר בזמני התגובה של ש. ללא פגיעה בדיוק, ושיפור ביכולת שלה לשמור על מצב קשוב לאורך זמן ובעקביות.

תוצאות מבחני הקשב לאחר האימון

מספר ימים לאחר תום סדרת 16 הפגישות ערכנו לש. מבחן קשב נוסף. המבחן (טבלה מס. 1) הראה שיפור דרמטי בתפקוד מערכת הקשב המתמשך שכעת היה אף טוב יותר מהתפקוד שנמדד בזמן נטילת ריטלין! בנוסף שופרו תפקודי שאר מערכות הקשב, גם הם לרמה גבוהה יותר מזו שנמדדה בעת נטילת התרופה. האבחון עבר ללא הסבל והתנועתיות שאפיינו את האבחון הראשון.

השיפורים בתפקוד היומיומי

כדי להבין איך השפיע האימון על התפקוד של ש., מומלץ לקרוא את מה שכתבה בעצמה, אבל נסכם שכעת ש. מסוגלת לעבוד על מטלות של בית הספר במשך מספר שעות כשהיא מרוכזת ללא הפסקה. ההספק שלה השתפר מאד הן במטלות לימודיות והן במטלות ביתיות כמו סידור החדר. היא גם דיווחה על ריכוז במשך שלוש שעות של בחינה במתמטיקה, לשון והיסטוריה שהיו לה מאז האימון ועל יכולת לשבת ולהקשיב בשקט לשיחה.

טבלה 1 – מדדי הקשב

 

בסיס

עם ריטלין

בתום האימון

קשב מתמשך:

 

 

 

·         זמן תגובה

-5.02

0.74

-0.15

·         השמטות

-3.12

0.67

0.67

·         הוספות

0.22

0.22

0.22

·         תנודתיות

-5.65

-0.17

-0.18

קשב ניהולי

-0.28

1.09

0.97

קשב סלקטיבי

-0.07

0.79

0.97

הפניית קשב

0.48

1.22

1.71

 

הציונים מדווחים במתכונת של ציוני תקן. הממוצע של ציוני התקן הוא 0 וסטיית התקן היא 1. באבחון הנוכחי, ציון תקן של 1.645– מעיד על ביצוע בלתי תקין (ממוקם בחמישה האחוזים התחתונים של התפלגות הביצועים של קבוצת הביקורת). ציוני Z שליליים מעידים על ביצוע מתחת לממוצע וציוני Z חיוביים מעידים על ביצוע מעל לממוצע.

לקריאת הסיפור של ש. מהזוית האישית שלה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה