תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז וטיפול בנוירופידבק

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מאת; סיגל בן ארצי

למרות שהפרעות קשב וריכוז מקורן במוח, לרוב הזיהוי הראשוני של הפרעות אלה מתבסס על מפגשים עם הילד ועל תצפיות. בהמשך לפעמים נערך לילד מבחן ממוחשב ולפעמים לא – כמובן על סמך שיקול דעתו של המאבחן. עם זאת קיים איבחון אחר המבוסס על הדמיה של הפעילות החשמלית של המוח. לאבחון זה יתרונות רבים, כיון שבין השאר הוא יכול לאבחן בצורה מדוייקת יותר סוגים שונים של פעילות מוחית, שיכולים להסביר קשיי ריכוז וקשב אצל הילד ולאו דווקא בשל הבעיה הספציפית הקרויה “הפרעת ריכוז וקשב”.
הפרעת קשב וריכוז אינה הפרעה רק מסוג אחד. כיון שיש סוגים שונים של הפרעת קשב וריכוז, יש לכך ביטוי בתבניות שונות של גלי מוח. כך יוצא שהפרעת קשב וריכוז עם תבנית מוח אחת, אינה דומה לאותה הפרעה עם תבנית מוח שונה. כיום מוכרות תבניות מוח רבות של פעילות חשמלית במוח המתבטאות בקשיי קשב וריכוז. בחלק מהתבניות ניתן לטפל בריטלין ובחלק לא. בחלק מהתבניות הללו ישנה אף סבירות שטיפול בריטלין יביא להחמרה במצבו של הילד. כך במקום להקל על המטופל אף מחמירים את מצבו.

אז למה EEG?

המוח שלנו מייצר אותות חשמליים בעוצמות ותדרים שונים. הפעילות החשמלית מתבצעת בכל אזורי המוח. לא אחת, הפעילות המוחית באזורים מסוימים אינה תקינה. אבחון הפעילות החשמלית של גלי המוח מאפשר לזהות במדויק את האזור שבו יש בעיה. לעיתים האבחון גם מאפשר לשנות לחלוטין את האבחנה לגבי ההפרעה שממנה הילד סובל. כך, באחת ההרצאות המצולמות של אתר TED, הופיעה חוקרת שסיפרה כיצד ילד שאובחן כאוטיסט התגלה בבדיקת גלי המוח כסובל מאפילפסיה, ולאחר טיפול תרופתי מתאים, מצבו של הילד השתפר במידה רבה מאוד.

כיצד מתבצע האבחון

חובשים למטופל כובע מדידה, שמכיל גלאים. גלאים אלה רגישים מאוד לזרם החשמלי של המוח והם מקליטים אותו. הגלאים לא משדרים, אלא קולטים את פעילות גלי המוח ומעבירים אותה למחשב. הפעילות מנותחת באמצעות תוכנות שיודעות לזהות אותה. הבדיקה אורכת כמה דקות. אצל מטופלים עם הפרעת ריכוז וקשב בדרך כלל ישנה פעילות חשמלית לא תקינה באיזור מוח קדמי ובחלק המרכזי של המוח.

הטיפול בעזרת נוירופידבק

הטיפול לאחר האבחון מתבצע בעזרת טכנולוגיית הנוירופידבק, שיטת טיפול המאפשרת למטופל לאמן את המוח. הרעיון הוא טיפול במנגנון של משוב. המוח מקבל משוב חיובי, וכך מלמדים אותו לפעול באופן תקין.
ד”ר דורון תודר הוא פסיכיאטר מומחה, שמנהל את נוירוקליניק – מרכז רפואי לטיפול בבעיות קשב וריכוז באמצעות נוירופידבק. בנוירוקליניק מאבחנים את המטופלים באמצעות בדיקת גלי המוח – EEG.
מסביר ד”ר תודר; אפשר לדמות את תהליך הטיפול בנוירופידבק לילד הלומד לרכב על אופניים. כאשר הילד עולה לראשונה על אופניים, הוא נוטה ליפול, בדרך כלל לצד אחד, ואז אנחנו מייצבים אותו ומחזירים אותו לרכיבה. בהמשך הוא נוטה ליפול לצד השני, ושוב מייצבים אותו. כאשר הילד משיג שליטה ברכיבה, הוא נהנה ממנה. כך המוח שלו לומד מה צריך לעשות כדי להישאר יציב. ההנאה מהרכיבה משמשת לו למעשה כמשוב חיובי.

נוירופידבק כיום

הטיפול באמצעות נוירופידבק הפך לאחרונה יותר ויותר פופולארי, בעיקר כיון שהטכנולוגיה המתקדמת מסייעת לכך.  הטיפול נחקר רבות בעולם ותוצאותיו פורסמו בעיתונות הרפואית המובילה בעולם.
נוירוקליניק מתמחה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות נוירופידבק ואף באבחון ובטיפול בבעיות אחרות. הקליניקה נמצאת בבאר שבע, אך מאפשרת גם טיפול מרחוק.
לקבלת פרטים יש לפנות לנוירוקליניק

טל’; 0737370795
neuroclinic.co.il

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה